STRATEGISKT BERÄTTANDE
Per utkommer i januari 2025 med boken Strategiskt berättande. Strategiskt berättande går bortom enbart berättande och storytelling. Det handlar om att medvetet använda sig av narrativens kraft och driva en berättelse som stödjer dina affärs- eller organisationsmål för att väcka känslor hos den publik du vill nå. Strategiskt berättande är en handbok för den som vill bygga sitt egna narrativ och utveckla sitt ledarskap att bli mer berättande.
MOMENTUM
Momentum är en uppföljare till de tidigare böckerna Urban Express och Corona Express. När Ukrainakriget avlöser coronapandemin och med alarmerande klimatförändringar är det mer än tydligt att världen verkligen inte är sig lik. Momentum riktar sig till alla som vill förstå hur dessa tre kriser pandemin, klimatet och kriget för alltid håller på att förändra såväl våra samhällen och företag som oss själva. Vi befinner oss just nu mitt uppe i ett historiskt ögonblick där medborgarna, medarbetarna och kapitalet tillsammans förväntar sig något helt nytt med genomgripande konsekvenser för hela världen.
Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.
FAMILJEN MORELLI
Familjen Morelli är en gastronomisk feelgoodroman skriven tillsammans med kocken Karl Ljung full av smaker, dofter och magiska matupplevelser.
Efter en lång tids frånvaro återvänder Stella Morelli till sitt älskade Toscana. Där möter hon kärleken, familjen, råvarorna, vinet och döden. Tillbaka i Stockholm återgår livet till vardagen. Ända tills hon plötsligt får den chans hon drömt om. Att öppna en egen restaurang. Men vägen dit blir svårare än hon kunnat föreställa sig. Kampen för hantverk, tradition och ursprung ställs mot innefolkets behov av yta, likes och bekräftelse. För att lyckas behöver hon hjälp av sin bror som är stjärnkock i New York. Men kommer han att ställa upp? Och vågar hon låta kärleken till maten segra?
Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.
CORONA EXPRESS
Per tillsammans med Kjell A Nordström beskriver varför pandemin kan ses som en tidsmaskin. Inom vissa områden, som digitaliseringen, tar vi sjumilakliv framåt i tiden. Inom andra förflyttar vi oss bakåt. Vilka förändringar blir varaktiga och vilka kommer att klinga av? Och hur man kan agera för att ta vara på de möjligheter som uppstår.
Boken finns att köpa på Adlibris.
EN OMÖJLIG FIENDE
Den sista boken i den spännande trilogin. Det är valår i Sverige. Ju närmare valdagen kommer, desto hårdare blir kampen. Landet leds av en kvinnlig statsminister. Även hennes närmaste medarbetare är kvinnor. De följer inte den traditionella politiska kartan, utan går sina egna vägar. De är smarta, modiga och erfarna. Största konkurrent är Trygghetspartiet som stigit som en raket, inte minst tack vare sin ledare. En kvinna som väcker sympati, men med en tuff politisk agenda. Opinionssiffrorna visar att de till och med kan vinna valet.Spelet för att blåsa upp väljarnas oro och vinna deras röster är smutsigt men effektivt. Samtidigt äger en serie våldsdåd rum – finns det i själva verket en koppling till valet?
Boken finns att köpa på Adlibris.
HARPSUND TUR OCH RETUR
Under en oförglömlig middag fattar tre kvinnor ett beslut som påverkar den politiska makten i landet. Den nuvarande statsministern har aviserat sin avgång och det finns inte längre bara en given efterträdare. Kvinnorna som redan sitter på toppositioner går nu samman, med det uttalade målet att förändra den politiska spelplanen.
Boken finns att köpa på Adlibris.
I MAKTENS ÖGA
Det är början av juli och den svenska makteliten befinner sig på politikerveckan i Almedalen. Gotland sjuder av rykten och alla bevakar varandra. Alla vill vara först med att antingen plantera eller avslöja en nyhet. Ryktet går att statsministern väntas avgå. Vem som blir hennes efterträdare står mellan politikens guldgosse,näringsminister David Ehrling, och den mer erfarna miljöministern Ann-Louise Hegel. Näringsministern och hans skickliga spinndoktor drabbas under de glödheta dagarna av mediernas hårdhänta bevakning. Statsministern och hennes närmaste stab håller tills vidare händelseförloppet i ett järngrepp. Överallt närvarande är den trettio personer starka truppen från Kvällspressen, redo att förmedla varje rörelse, varje ord, varje blick. Tills en kväll då verkligheten drabbar dem själva med full kraft.
I maktens öga avslöjar spelet under politikens välpolerade yta. Vi får följa maktkampen mellan två ministrar, smutsiga utspel och spelet med och mot medierna.
Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus.
SÅ VINNER DU KOMMUNIKATIONSKRIGET
MED BERÄTTELSEN SOM VAPEN
Vi befinner oss i ett kommunikationskrig där alla kämpar mot alla i kampen om människors tid och uppmärksamhet. Vinnare blir den som etablerar historier som andra vill föra vidare. Per Schlingmann förklarar hur det nya kommunikationslandskapet fungerar, och berättar hur du själv kan bli framgångsrik genom att använda dig av nutidens mest effektiva vapen – berättelsen.
Lyssna på ett utdrag ur boken här:
Den finns även att köpa som ljudbok här eller på Storytel.
URBAN EXPRESS
Per Schlingmann och Funky Business-ekonomen Kjell A Nordström har blickat in i den kristallkula som berättar hur mänsklighetens och civilisationens närmaste framtid ser ut. De ser en tyst revolution där städerna och kvinnorna är revoltörer. De ser multinationella företag som förvandlas till multiurbana företag. De ser det urbana bli det nya svarta och borgmästarna vår tids premiärministrar. De skönjer krav på nya kompetenser som inte är digitala, vild kunskap som inte kan läras ut. De ser kvinnornas tid, kvinnor som utrustade med kunskap och mobil tar för sig. I trendspaningen Urban Express berättar de för oss vad som händer i världen, staden och med människorna. Läs mer här.
Urban Express finns att köpa på Adlibris och Bokus och även på Buenavida. Den finns även inläst som ljudbok och du hittar den här och på Storytel.
Det går även att köpa den engelska översättningen av Urban Express, klicka här för att komma till Buenavida!!
STÅ ALDRIG STILL!
VÄRLDEN FÖRÄNDRAS – GÖR DU? Per Schlingmanns bok Stå aldrig still! beskriver hur människor, företag och organisationer kan besluta om, leda och kommunicera förändring. I boken utvecklar Per sina tankar kring förändringsarbete och visar hur man kan använda kommunikation och retorik för att främja förändring. Mot bakgrund av de omvälvande förändringar som sker i samhället och ekonomin ger han initierade tips och exempel från såväl politiken, som från musikindustrin, dagligvaruhandeln och fackförbund.
Boken går att köpa på Bokus och Adlibris och även på Buenavida. Per håller även föreläsningar och workshops inom ledarskap, förändringsprocesser samt storybuilding och kommunikation med koppling till boken – läs mer om det här.
”Jag fångades omedelbart av det välskrivna, frenetiska språket. Som om den skrivits med snabbheten från internet. Jag tror jag insöp hela boken med ett leende på läpparna. Kanske för att den bekräftar tankegångar som jag och många med mig har och samtidigt kanske gör det lättare för mig att föra dem vidare och få gehör för dem i min ledning. Det finns massor att ta till sig i boken.”
Hermine Coyet Ohlén, chefredaktör, Elle
”Imponerande! Många av teserna skulle man vilja fördjupa sig i.”
Michael Wolf, koncernchef, Swedbank
”Spot-on! Det bubblar under ytan, krafter som får allt större inverkan på individen och samhället, de fångar in allt! Klockrent! En fantastiskt bra bok, en fröjd att läsa.”
Anna Felländer, chefekonom, Swedbank