Den här historien har spridits en hel del i sociala medier den senaste tiden. En fascinerande berättelse om hur en stulen mobiltelefon blir upprinnelsen till en hjärtevärmande och osannolik vänskap som spränger geografiska och kulturella gränser.
Historien är fängslande, naturligtvis för att den speglar det magiska i vad internet kan åstadkomma och hur liten världen har blivit. Men kanske ännu mer intressant är det att se sprängkraften i en berättelse. Här har den ena huvudpersonen lyckats skapa sin egen story, tecknat ned sin egen verklighetsbeskrivning och den har fått enorm spridning. Det är något som ligger högst upp på önskelistan för vilket företag som helst – att få sina egna ord delade och lästa. Även om det är väldigt svårt att ge ett recept på hur man skapar en så här viral hit finns här några lärdomar att dra. En berättelse värd att berätta vidare måste vara intressant och innehålla överraskningsmoment, men det är minst lika viktigt att den är personlig, värmande och genuin. Här finns en möjlighet för många företag som inte är tillräckligt utforskad; att våga bli mer personlig och fokusera på att förmedla något äkta.
Har du inte läst historien om Brother Orange rekommenderar jag den verkligen, som inspiration eller som underhållning – eller både och.
0 Kommentarer
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att kommentera.